Lifestyle,  Tips

De studie Creative Business | Wat houdt het in?

Ieder jaar beginnen duizenden studenten aan een studie op het hbo. Deze belangrijke beslissing is niet voor iedereen een eitje, want er zijn tegenwoordig veel verschillende studies. Twijfel jij nog? Wellicht is de studie Creative Business wel iets voor jou. In dit artikel maak je kennis met deze veelzijdige en creatieve opleiding. 

Na de mbo opleiding – Mediaredactie – besloot ik om verder te studeren. Ik koos voor de opleiding ‘Media Informatie en Communicatie’, oftewel, ‘Creative Business’. Dit is een voltijd studie, die ik volg op Saxion in Enschede. Ik koos voor deze locatie, omdat dit een stuk kleinschaliger is dan dezelfde opleiding in Amsterdam.

Ik krijg zo nu en dan vragen op sociale media, van jongeren die ‘iets’ met media willen doen, maar niet weten welke opleiding daar het beste voor is. Of journalistiek-studenten die hun opleiding niks vinden, maar wel de mediakant op willen. CB is eigenlijk een heel goed alternatief voor Journalistiek.

Creative Business (Media Informatie en Communicatie)

Tijdens deze studie word je opgeleid tot ‘mediamaker van de toekomst’. Het eerste anderhalf-jaar is vrij breed. Zo krijg je vakken als journalistiek, grafische vormgeving, kunstgeschiedenis, mediapsychologie, webtechnologie, communicatie, conceptontwikkeling, (media) recht, ondernemerschap, bedrijfskunde en marketing.

Iedere periode krijg je één of twee theoretische vakken, waarbij je hoorcolleges volgt. Deze worden getoetst in tentamens met meerkeuze vragen. Tenminste, in een normale coronavrije situatie. Vanuit huis heb ik dit jaar een aantal tentamens gemaakt met open vragen. Naast de hoorcolleges ga je ieder semester bezig met projecten en opdrachten. Deze doe je vaak in groepen en soms individueel.

Je krijgt dus een gigantische brede basis waar je veel van leert. Zo kom je er ook achter waar je goed in bent – en nog belangrijker – waar je hart ligt. Want daar draait het natuurlijk om. In de tweede helft van het tweede jaar ga je aan de slag met een gekozen specialisatie.

De specialisaties 

Zoals je leest, zijn er dus veel mogelijkheden met deze opleiding. Ik ben nog steeds blij met mijn keuze, omdat je zo breed wordt opgeleid. Je krijgt kennis van alle facetten binnen het mediavak en daardoor leer je veel. Ik weet inmiddels waar mijn hart ligt en dat is bij schrijven, fotografie, sociale media en design. Hier wil ik mij verder in ontwikkelen, dus ik kies voor de specialisatie, journalistiek & voorlichting. 

In het derde leerjaar ga je op stage bij een bedrijf naar keuze. Ik wil dan stage lopen bij een magazine of website, want ik weet zeker dat dit helemaal bij mij past. In de tweede helft kies je een minor, waarmee je nog meer een persoonlijke draai geeft aan je studie. 

Het vierde – en tevens laatste jaar – staat in teken van afstuderen. Tijdens deze periode ga je bezig met het project ‘smart solutions’, waarin je samenwerkt met studenten van andere opleidingen. Uiteindelijk volg je nog een vak binnen je gekozen specialisatie, en daarna start je met de afstudeeropdracht. 

Wil jij meer weten over deze opleiding? Stuur mij dan gerust een berichtje op Instagram of stel je vraag hier in de comments.

 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: